راموز

وبلاگ شخصی :: نیما فکور

۱ مطلب در فروردين ۱۳۹۹ ثبت شده است

نباید تکثیر شود

دوشنبه, ۲۵ فروردين ۱۳۹۹، ۰۶:۰۰ ق.ظ

 

نگرش تازه به مفاهیم منجر به تحول فهم ما از انسان و مسائل مرتبط با آن شده. اکنون هم با بالا گرفتن پژوهش درباره کارکرد ذهن انسان، فلسفه ذهن و به دنبال آن رد پای روشمندی در تفکر مشهود است. از طرفی با گسترش هوش مصنوعی(AI: Artificial Intelligence) نیاز به این نگرش تازه بر مفاهیم برای رشد انسان و آمادگی ایشان را برای زندگی در تمدنی جدید را مهم کرده. در این مجموعه یادداشت مطالب به هم وابسته ای از جنس تفکر ریاضی(Mathematical thinking) خواهیم داشت.

 

شهری وجود دارد پر از دروازه های چیستی و چرایی، هدف بالا رفتن از تپه ای است برای دیدن دروازه های این شهر، ممکن است در این دسته یادداشت بر پاسخ این چرایی ها عمیق نشویم یا به عبارتی وارد این شهر نشویم اما دروازه های شهر و مسیر های اصلی را دیده ایم شاید آماده ورود به شهر باشیم.

 

فرض کردم جهان فرایندی است کور و بی هدف، پر از خشم و هیاهو اما هیچ و پوچ. می توان هر کاری کرد به شرطی که راهش را پیدا کنیم و بجز جهل درگیر هیچ قید و بندی نیستیم.

اما مسئله ی من این بود که چگونه برای هیچ و پوچ معنا ساختیم؟ یا چطور این هیاهو شروع شد؟

دریافتم که اولین مورد این چرایی، اعتماد* به آینده می­باشد. اعتماد به آینده منجر شد آنچه تا آن لحظه شدنی بود در چشم انداز پیش رو نیز شدنی باشد. اگر دانه ای می روید، رویش مجدد هم دارد. این اعتماد بود که انسان را مطمئن و امیدوار به آینده ساخت.

دومین عامل باور** به رشد بود. با باور به رشد برنامه ریزی و تصمیم گیری برای آینده در ابعاد مختلف معنی پیدا کرد.برای مثال با این باورو میتوانستیم بر خلاف سایر جانداران، قوت روز خود را برای زمانی دیگر نگهداری کنیم. برای این باور مثال فراوان است اما باور به رشد آنچنان مهم هست که می شود ادعا کرد زمانی یک جامعه رشد کرده که سالخوردگان آن جامعه درختانی بکارند در حالی می­دانند هیچگاه در سایه آن درخت نمی نشینند.

و سوم توجه به اینکه دنیا یک کیک ثابت نیست و بهم زدن رقابت با حاصل جمع صفر(Zero-sum game)*** در نظام طبیعی، در شرایطی که بیشتر نظام های طبیعی در حالت تعادل بسر میبرد.

 

بنظرم آمد که اینها باعث خلق داستان شد، معانی در دل داستان ها جای گرفت و داستان ها فرصت همکاری با دیگر انسان ها را فراهم کرد.

پس همه چیز شروع شد...

در مطلب آینده رابطه ی بین بانک ها و خفاش های خون آشام می پردازم که موضوع کیک ثابت و رقابت با حاصل جمع صفر را واضح تر بیان می­کند.

 

 

* در اینجا منظور Confidence است.

** در اینجا منظور Belief است.

*** در نظریه بازیها و علم اقتصاد، یک بازی مجموع-صفر، یک مدل ریاضی از وضعیتی است که سود (یا زیان) یک شرکت کننده، دقیقاً متعادل با زیان‌های (یا سودهای) شرکت‌کننده (های) دیگر است.

  • ۰ نظر
  • ۲۵ فروردين ۹۹ ، ۰۶:۰۰
  • نیما فکور